Waarom organisaties in 2020 niet meer zonder visionair leiderschap kunnen

Waar mens, dier en plant al sinds jaar en dag leven bij de gratie van de zon, wordt ook het (voort)bestaan van organisaties steeds afhankelijker van gele kracht. En dan heb ik het niet over de kracht van een verre hete ster die ons licht, warmte en fotosynthese op aarde brengt, maar over de energie van visie die mensen en organisaties doet groeien en floreren.

Gele kracht voor duurzaam organisatiesucces

Geel staat voor visie in het kleurendenken en drijfveren gedachtegoed. Leiders met veel geel in hun persoonlijkheidsprofiel willen weten en begrijpen wat er om hen heen gebeurt en spelen daar strategisch op in.

Visionaire leiders zijn ideeënrijk en houden van vrij denken en doen. Die eigenschappen maken dat gele leiders vaak aan het roer staan van organisaties met een sterke reputatie.

Hoe visionair ben jij?  

In tijden van groeiende bewustwording en razendsnelle ontwikkelingen, moet iedere leider tegenwoordig een beetje geel zijn.

Mocht je niet geel geboren zijn, geen nood. Iedereen kan een visionair kompas ontwikkelen. Leren vooruit denken, kansen zien en grijpen. Anticiperen op wat komen gaat, breder en verder denken dan de eigen grenzen en voorbij korte termijn prestaties durven kijken. 

Versnellen of stilstaan?

Vijftien jaar geleden schreef ik in mijn afstudeerscriptie over het Red Queen Effect, dat gaat over de constante race tegen de klok en de noodzaak om te blijven evolueren. Een begrijpelijke, maar ook onrustige grondhouding. Helemaal nu het tempo de afgelopen decennia exponentieel is toegenomen.

Van continu hollen raak je een keer uitgeput. En hoe weet je of je de juiste kant op rent?

Ons advies om grote stappen te maken

Daarom adviseren we leiders en organisaties om soms juist even stil te staan. Om om je heen te kijken, te reflecteren op waar je staat en waar je naar toe wil gaan. Corporate mindfullness, so to speak. Om vervolgens weloverwogen keuzes te maken en niet de zoveelste kleine stap, maar een giant leap te zetten.

Ontwikkel een visie die focus, bezieling en betekenis geeft  

Winnaars van de toekomst zijn zich bewust van hun omgeving en stakeholders, anticiperen op wat komen gaat en ontwikkelen een onderscheidende visie die mensen inspireert. Een visie die focus, bezieling en betekenis geeft. Dat geldt voor zowel leiders van vlees en bloed als voor organisaties of afdelingen als geheel.

Waartoe zijn we op aard? Waar staan we voor en waar gaan we voor? En hoe gaan we dat waarmaken?

Hoe ontwikkel je een sterke visie?  

Het ontwikkelen van een sterke visie is een gezamenlijk proces, waarbij de (communicatie)directie het voortouw neemt. Het liefst in co-creatie met medewerkers, zodat de visie breed gedragen en omarmd wordt. Als dagelijks kompas en als onuitputtelijke bron van energie en duurzame groei.


Meer weten over #visionairleiderschap? Hulp nodig bij het ontwikkelen van een visionair kompas of  interesse om de eigen toekomstbestendigheid eens tegen het (gele) licht te laten houden? Neem contact op met
[email protected]

Vond je dit een interessant artikel? Houd onze pagina de aankomende tijd dan goed in de gaten voor de volgende blogs over #visionairleiderschap en #executivecommunication.

Renske Miltenburg is senior adviseur bij Wepublic