Keuzes maken met slecht zicht. Oftewel: reputatiemanagement in onzekere tijden

  • Het is mogelijk om in een onzekere wereld toch effectief te zijn.
  • Afhankelijk van de mate van onzekerheid zijn er verschillende acties te ontplooien om je als organisatie succesvol te positioneren in het maatschappelijk debat.
  • Door 6 tinten onzekerheid te onderscheiden is het mogelijk opties in kaart te brengen voor gedegen reputatiemanagement en public affairs in onze snel veranderde wereld.

“Er mag meer, maar alleen als het kan”. Zo kopt het NRC. Mark Rutte deelde deze week met veel mitsen en maren het spoorboekje naar heropening van de economie. Een mogelijk handvat om  keuzes te maken voor veel bedrijven.

Maar voorspellen is lastig, vooral daar waar het de toekomst betreft. De coronacrisis gaat ook nog eens over levens van mensen. Dus het is emotioneel en complex. Een (reputatie)fout is snel gemaakt. Ook zijn maatschappelijke prioriteiten veranderd.

Een potentieel mijnenveld.

Keuzes maken in deze politiek-maatschappelijke omgeving is dus ingewikkeld. De premier zei het al:  “het is met 50% van de informatie 100% beslissen.” Ook voor veel organisaties geldt dit. Wil je nu zichtbaar zijn of juist niet? Speel je in op de actualiteit met een sympathiek initiatief, of sla je dan de plank mis?

acties
Welke acties neem je? 

Zes tinten onzekerheid

Hoe kunnen we verstandig reputatie, public affairs en risicomanagement vormgeven in deze onzekere wereld? We onderscheiden – dankzij een interpretatie van een model van McKinsey’s Charles Conn – hieronder 6 stappen – van veel zekerheid tot totale onzekerheid.

1. Gokken
Hoe groter de onzekerheid hoe moeilijker het is keuzes te maken of de gevolgen van acties te voorspellen. Bij totale zekerheid kan het verstandig zijn een gok te wagen. De KPN campagne ‘ode aan Nederland’ is een relatief veilige gok. Het past bij de kernwaarden en producten van KPN – Houd afstand. Houd contact. KPN had goed inzicht in de markt en de omstandigheden en gokte erop dat deze campagne aansloot bij het sentiment in Nederland. Het goedbedoelde BN’er Corona-lied “Zon” sloeg minder goed aan – het leidde vooral tot irritatie. “Geldingsdrang lijkt ook een hardnekkig virus” twitterde Ilse Warringa.

Weet je bijna zeker dat je als organisatie de beste uitgangspositie hebt? Pak dan je kans!

2. Acties die altijd goed zijn
Als alles kan gebeuren kan het goed zijn om te inventariseren wat in elk scenario werkt. Dan zit je nooit mis. De CEOs van veel bedrijven in de VS en het VK leverden een deel van hun beloning in. Wat er ook gebeurt – de komende periode wordt een dergelijk gebaar van solidariteit goed ontvangen.

Stel scenario’s op en identificeer wat in elk scenario winst oplevert

3. Spreid je win-kans
In onzekere tijden wordt er meer dan ooit gelobbyd. Onder druk wordt immers alles vloeibaar. Meer dan ooit geldt – wie niet aan tafel zit staat op het menu. Zet breed in op verschillende dossiers, stakeholders en domeinen zodat je mee kan bewegen in verschillende scenario’s. Nu is het zaak aangehaakt te zijn bij verschillende ministeries, brancheverenigingen, coalitiepartners; maar ook bij de interne stakeholders zodat alle kennis goed en snel wordt uitgewisseld.

Zorg dat je op je key issues handelingsperspectief hebt in de meest voor de hand liggende scenario’s

4. Denk voorbij de crisis – nu zorgen dat je straks voorbereid bent
Maak nu mensen vrij die nadenken over de toekomst. Dat is ook leiderschap. Wat betekent de huidige crisis voor straks? Medewerkers zijn ervoor afhankelijk dat je na de crisis het juiste doet. Herijk dus nu je strategie en zorg voor extra capaciteit in geval van crisis. Zorg ook dat je nu investeert in de relaties van straks.

Bereid je organisatie voor op de post-crisis periode. Hoe gaan we om met een nieuwe maatschappelijke realiteit. Steek tijd in het herzien van strategie, crisisprotocollen en drink alvast een virtuele kop koffie met je belangrijkste stakeholders. Dan vind je elkaar straks makkelijker

5. Koop informatie in
In een onzekere wereld is een goede informatiepositie goud waard. Echter komt deze te vaak in treinladingen vol en is het lang zoeken tussen alle ruis naar het signaal. Veel organisaties hebben daarom in goede een goede informatievoorziening geïnvesteerd. Doe dat ook. Het schept tijd voor belangrijker zaken.

Verspil geen tijd aan eindeloze zoektochten naar de juist informatie. Laat deze bijvoorbeeld via de Stakeholder Intelligence Monitor naar je toekomen en besteed efficiënter je tijd.

6. Niks doen
Neem in deze lastige tijd ook de gelegenheid om te genieten van de uitgestorven straten van de stad. Loop door het bos. Geniet van het weer. Dat ene briljante idee popt voor je het weet op.

Doe een massive online open course van Coursera over moderne kunst of macramé. Je weet maar nooit wat voor goede ideeën je opdoet die je morgen kan gebruiken in je eigen werk.

 

“De beste manier om de toekomst te voorspellen is deze te creëren” zei de godfather van strategie Peter Drucker al. Geen tijd te verliezen dus! Graag helpen wij je om met de verschillende onzekerheden om te gaan. Wij zijn snel bereikbaar voor een digitale koffie en hands-on support om mee te denken over de juiste aanpak bij reputatie-crisis-, stakeholder– en issuemanagement.

 

Lees ook:

 

Waardeer deze post:

(3 votes, average: 5,00 out of 5)