Mark van den Anker te gast bij BNR Lobbypanel

Op woensdag 28 juli 2021 was Wepublic-partner Mark van den Anker te gast bij het BNR Lobbypanel. Naast Mark was ook Reinier Castelein, voorzitter van de Unie, te gast. In de uitzending werd onder andere ingegaan op de aankondiging dat Ben & Jerry’s stopt met ijs verkopen in de Palestijnse gebieden. Is het een politiek statement of commercieel overleven? Daarnaast start Philip Morris een lobby voor een verbod op sigaretten. Willen ze echt een gezondere wereld of vooral meer verkoop van e-sigaretten?

Mark begon met aandacht vragen voor de lokale politiek. De lokale ambities stroken volgens hem niet altijd met hoe het gemeentelijk apparaat is ingericht. Bedrijven en organisaties willen graag de dialoog aangaan met gemeenten, maar merken dat het gesprek vaak nog uitblijft. Hij roept gemeenten op om meer samen te werken met bedrijven en organisaties: “Op deze manier zijn gemeenten beter in staat een langer termijn beleid in te richten. Dit voorkomt ad hoc beleid.”

Het Amerikaanse ijsbedrijf Ben & Jerry’s stopt met de verkoop van hun product in de bezette Palestijnse gebieden. Het strookt volgens het bedrijf niet met de waarden die ze hebben. Mark merkt op dat het steeds meer door consumenten wordt gewaardeerd als bedrijven zich uitspreken over maatschappelijke issues. Denk bijvoorbeeld aan Volkswagen en Heineken die zich tijdens het EK voetbal in Boedapest uitspraken over de LHBTQ gemeenschap. De vraag is volgens Mark wel wat de impact van het besluit van Ben & Jerry’s is. Reinier Castelein: “Er komt binnenkort een WK in Qatar aan, gepaard met veel mensenrechtenschandalen. Strookt dit dan wel met de waarden van Ben & Jerry’s?” Beiden zijn niet overtuigd dat dat Ben & Jerry’s door deze actie commercieel gewin oplevert.

Philip Morris, een van de grootste tabaksproducenten ter wereld, wil dat sigaretten verboden worden. Het bedrijf is tevens grootproducent van e-sigaretten. De tabaksproducent zit volgens Mark als een kat in het nauw. “Als Philip Morris echt menens is over het stoppen met sigaretten, zou het nu al stappen moeten zetten, in plaats van het pleiten voor een verbod over 10 jaar. De nieuwe ambitie van de tabaksproducent is slechts een poging om zelf de touwtjes in handen te houden.” Toch is Mark niet voor een verbod op de tabakslobby. Een legaal bedrijf heeft altijd recht op een dialoog met de politiek. Wel moeten politici en ambtenaren transparant zijn over met wie ze wel én vooral ook niet praten. Op deze manier maakt de politiek inzichtelijk naar welke kanten van een verhaal ze luisteren.

Benieuwd naar de rest van deze uitzending en het verdere advies van Mark? Luister hier de volledige uitzending terug.

Heb jij een vraag voor Mark? Of wil je meer weten over de manieren waarop Wepublic jou kan helpen? Neem dan vrijblijvend contact op met Mark van den Anker.