Haastige spoed: reputatierisico ligt op de loer

Amsterdam overspoeld door fietskoeriers

Sinds enkele weken zie ik een nieuwe groep fietskoeriers in de stad. Ik ben onder de indruk, want deze Gorillas beloven binnen 10 minuten na bestelling je boodschappen te bezorgen. Terwijl mijn nieuwsgierigheid groeit om deze belofte te testen, valt de aanwezigheid van de koerier mij op door het plotselinge grote aantal fietsers.

Nieuw bedrijf, eerste indruk

Afgelopen weekend las ik in het FD dat de komst van Gorillas niet alleen mij is opgevallen. De krant kopt “Snelle boodschappenbezorgers veroorzaken chaos in binnensteden”. Samenvattend: er heerst verkeersonrust rondom het distributiecentrum dat zich midden in de stad bevindt en de haastige koeriers hebben roekeloze rijvaardigheden. Gorillas staat in de krant, de gemeente is op hen geattendeerd, de buren klagen over overlast van dit bedrijf. Et voila, de eerste indruk is snel bepaald.

Vraag en aanbod

Gorillas is natuurlijk niet de eerste online supermarktketen die door onze straten beweegt. Vandaag schreef het FD over hoe Picnic werkt aan een indrukwekkend gerobotiseerd distributiecentrum, dat ongetwijfeld verkeer gaat meebrengen. Het is duidelijk: we hebben behoefte aan thuisbezorg-gemak en waar vraag is, volgt aanbod.

Reputatierisico

Maar wie als nieuw bedrijf slim inspringt op onze behoeftes doet er goed aan om zich te verdiepen in de omgeving waar het operationeel gaat zijn. Gorillas sloeg deze stap ogenschijnlijk over en loopt het risico bekend te staan als een storende disrupter. En dat is zonde. Immers een slechte reputatie voorkomen is gemakkelijker dan te werken aan het herstel van je reputatie.

Positionering

Wie zich wil positioneren moet zich bewust zijn van de omgeving, daarnaar luisteren en op inspelen om zo draagvlak te krijgen. Reputatie en perceptie worden steeds belangrijker, zeker met huidige mondige stakeholders. Stel jezelf de vraag: hoe gaan we ons positioneren? Hoe bewaken we onze reputatie? Welke lokale issues spelen er die mijn organisatie kunnen raken en hoe kan ik daarop inspelen, wat kan ik bieden?

Bouwen aan vertrouwen

Bij Wepublic weten we dat een goede reputatie draait om het bouwen aan vertrouwen van stakeholders. Een uit Berlijn afkomstige organisatie als Gorillas heeft nu stappen te zetten om het vertrouwen te herstellen. Ze hebben toegezegd ‘medewerking te verlenen aan de gemeente’ en de gemeente gaat fietsles geven aan de koeriers. Het is een begin, maar ik pleit voor een pro actievere aanpak. Zorg dat je als nieuwe speler betrokken bent bij je omgeving. Immers, wie betrokken is bij zijn omgeving, krijgt er een betrokken omgeving voor terug.

Vliegende start in NL

Heeft jouw organisatie plannen om zich in Nederland te vestigen? Maak een vliegende start met draagvlak met inzet van een verbindende positionering, rekening houdend met de politieke en publieke arena. Wepublic biedt communicatie- en reputatieadvies en heeft een brede blik op public affairs. Meer weten of advies gewenst? Neem contact op met Catharina Burgman via [email protected] of 06-28250287.