Gemeentelobby: vier tips voor succesvolle lobby

Gemeentelobby is al lang niet meer het exclusieve terrein van de grote steden. Ook kleinere gemeenten weten de weg naar Den Haag te vinden. Zo staan vertegenwoordigers van de gemeente Steenwijkerland, Velzen, Noordwijk en Rhenen op de ledenlijst van de beroepsvereniging voor public affairs. Belangen zijn groot en Den Haag heeft uiteraard geen weet van alles wat er in het land afspeelt. Wat maakt een gemeentelobby succesvol?

Het belang van gemeentelobby voor de rest van Nederland

Breng focus aan in je lobbydoelen. Beperk het tot drie tot vijf. En stel bij elk onderwerp de vraag: wat kunnen wij (gemeente) de rest van Nederland bieden? Voordat iemand nog van Corona had gehoord, was het voor de gemeente Steenwijkerland van belang de jaarlijkse toeristenstroom naar Giethoorn beter te spreiden over de regio. Een onderwerp dat voor meerdere steden en regio’s van belang is. Zo werkt Amsterdam hier al jaren aan. Laat het belang voor Nederland dan ook prominent terug komen in je boodschap.

Succesvolle gemeentelobby: smeed verrassende coalities

Vraag je bij een lobby altijd af wie degene is die het besluit neemt. Is Den Haag wel het speelveld of neemt bijvoorbeeld een provincie de beslissing? Daarnaast sta je in een lobby altijd sterker als je een bredere coalitie vormt. Met andere gemeenten, provincies, bedrijven, onderwijsinstellingen of belangengroepen. Hoe verrassender hoe beter. De krimpregio’s, gebieden waar de komende jaren minder mensen wonen, hebben zich verenigd in de K6. Van Zeeland, tot Groningen, van de Achterhoek tot Zuid-Limburg. Bij het agenderen van het onderwerp krimp op de Haagse agenda, deed de K6 de Randstad een aanbod: ‘wij bieden de ruimte’.

Houd je gemeentelobby simpel

In overheidsland vliegt de ambtelijk jargon en afkortingen je om te oren. Probeer jouw onderwerp begrijpelijk te maken. Test de boodschap uit op een kind van 12. Snapt hij of zij het, dan zit je goed. Zo bracht de gemeente Twenterrand het probleem op van tekort op het elektriciteitsnet. Centraal in de boodschap lieten ze een aardappelboer aan het woord. Hij wil de zonnepanelen, die hij in de schuur al klaar heeft staan, op zijn dak leggen. De subsidie is al toegewezen. Maar helaas, de stekker kan niet in het stopcontact. Simpelweg omdat het elektriciteitsnet vol zit. Een probleem dat in grote delen van het land bestaat. Het filmpje waarin de boer kort zijn verhaal vertelde, werd vertoond bij een overleg in de Tweede Kamer. Zo stond het onderwerp geagendeerd.

Weet wat er in Den Haag speelt

Met mooie plannen en een aanbod voor Nederland ben je er nog niet. Het is van belang te weten wat er speelt en wanneer. Zo kun je op het juiste moment, met een passende boodschap bij de juiste personen je lobby voeren.

Meer weten?

Je lobbydoelstellingen als gemeente opstellen en uitvoeren? Wij gaan hier graag met je over in gesprek! Neem contact op met Monique Schumans, gespecialiseerd in lobbyen voor de regio.

Inzicht krijgen in de Haagse agenda en onderwerpen? We hebben een speciaal product opgezet voor gemeentes. Hoge kwaliteit informatie, maar toch betaalbaar.

Lees meer over de gemeentemonitor

Ook interessant

Waardeer deze post:

(No Ratings Yet)