Food Hub, Wepublic en het belang van de voedseltransitie

(leestijd: 2 minuten)

De afgelopen periode is gebleken hoe belangrijk voedsel is. Hamsteren, overschotten aan voedsel door gesloten horeca en boeren die niet wisten wat ze aan moesten met frietaardappelen. Het liet zien dat het huidige voedselsysteem niet toekomstbestendig is. En dat is waar Food Hub zich al langer mee bezig houdt. En Wepublic dus ook. Wepublic ondersteunt Food Hub bij verschillende communicatie- en reputatievragen. Pro deo.

Food Hub en de voedseltransitie

Bij Wepublic besteden we geregeld aandacht aan onze maatschappelijke rol. Als adviseur. En als bedrijf. Dit jaar hebben we ervoor gekozen om Food Hub op pro deo basis te ondersteunen.

Food Hub houdt zich bezig met het versnellen van de transitie naar een ‘good, clean en fair‘ voedselsysteem. Ze zijn van mening dat het huidige voedselsysteem niet toekomstbestendig is en proberen door voedseleducatie anderen hier van bewust te maken en te activeren. Het mooie aan Food Hub is dat ze niet vertellen hoe het moet, maar dat ze juist mensen aan het denken zetten. Dit geldt voor boeren, ondernemers, de politiek, de producent, maar ook de consument.

We spelen allemaal een rol in het toekomstige voedselsysteem.

De ingrediënten van het verhaal van Food Hub

In februari trapten we onze samenwerking af met een werksessie waarin we keken naar het verhaal van Food Hub en welke ingrediënten daarbij essentieel zijn. Food Hub is zeer goed in een platform bieden voor andere verhalen, maar hun eigen verhaal is net zo belangrijk. We hebben gekeken naar wat ze bereikt hebben, maar ook wat ze te bieden hebben.

Het Food Hub team bestaat uit aanpakkers, die zeer betrokken te werk gaan. Zij zijn, heel terecht, trots op hun genuanceerde houding, waarbij er niet één oplossing of antwoord is op het vraagstuk van de voedseltransitie. Ze bieden onder andere de Food Hub formule. Het gaat daarbij om leren, proeven en beleven. Ze laten deelnemers van hun projecten echt ervaren hoe de voedselketen van dichtbij is.

Het belang van het verhaal voor het communicatieplan

Het opschrijven van het verhaal van Food Hub is belangrijk, omdat het ook inzicht geeft in waar je voor staat, wat de uitdagingen zijn en wat je uiteindelijk wil bereiken. Zodoende zijn we samen met Food Hub gaan werken aan het opstellen van een concreet en praktisch communicatieplan voor het komende jaar.

Onze samenwerking zal twee jaar duren, waardoor we alle tijd hebben om echt iets op te bouwen en neer te zetten.

De volgende stappen in de communicatie

De komende tijd zullen we met Food Hub kijken naar hun tone of voice, de relevante stakeholders en hoe Food Hub hen nog beter kan bereiken via hun platform en social media.

We zijn trots dat we Food Hub op deze manier mogen ondersteunen en zien het als een zeer leerzame ervaring.

Meer weten?

Meer weten over onze samenwerking, neem vooral contact met mij op.

Nog een tip: schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief van Food Hub, waarin ze verschillende verhalen over voedsel uitlichten. Het leukste vind ik altijd het laatste stukje van de nieuwsbrief, waarin ze uitlichten waar het Food Hub team zelf mee bezig is geweest.

 

Wat je wellicht ook interessant vindt: 

(Foto door Tom Fisk via Pexels)

Waardeer deze post:

(No Ratings Yet)