Prioriteiten stellen met je MT? Hiermee ben je goed geholpen

(Leestijd: 1 minuut)

Hoe vergroten we onze toegevoegde waarde als afdeling? Hoe versterken we onze rol? Aan welke knoppen moeten we dan als MT draaien? Management teams hebben geregeld met deze vragen te maken. Omdat er plannen ontwikkeld moeten worden. Of omdat deze vragen gesteld worden door de top van de organisatie. Het Focus-model van Wepublic kan helpen.

 

We hebben een model ontwikkeld dat intelligence oplevert waarmee je betere keuzes kunt maken en het wederzijds begrip kunt vergroten. Je ziet heel snel of je hetzelfde in de wedstrijd zit. Onderstaand model hebben we uiteraard ontwikkeld en getest in de praktijk.

Het model kent zes ‘dimensies’ (strategy, performance, health, structure, collaboration, leadership) en 24 zogenaamde knoppen. En indien gewenst: het model is er ook in het Nederlands. ūüôā

Focus-model

Voorbeeld uit de praktijk: hoe zou je dit model voor je kunnen laten werken?

De praktische waarde van het model kunnen we het beste aanduiden aan de hand van een concreet voorbeeld.

We gingen onlangs aan de hand van het Focus-model in gesprek met het MT van een grote afdeling Communicatie.

  • Aan de hand van een door Wepublic-beheerde online tool hebben de verschillende MT-leden een korte vragenlijst ingevuld.
  • Deze vragenlijst werd door de MT-leden anoniem beantwoord.
  • Per ‚Äėknop‚Äô moesten zij 2 ¬†vragen beantwoorden: hoe belangrijk vind je deze knop? En hoe vind je dat jullie ‘presteren’ t.a.v. deze knop?
  • Wepublic analyseerde de uitkomsten en verbond hier vervolgens conclusies en aanbevelingen aan.

Op basis van de uitkomsten van de online vragenlijst en feedback van medewerkers organiseerden wij werksessies en werd vastgesteld wat prioriteiten, uitdagingen en kansen zijn.

Het resultaat?

  • Inzicht in elkaars opvattingen,
  • Concrete kansen en aandachtspunten
  • Heldere prioriteiten

Het model is uitermate geschikt om periodiek te gebruiken. En om voortgang te monitoren.

 

Meer weten? Ook aan de slag met het Focus-model?

Als je meer wilt weten over dit model, kun je contact opnemen met Frank Körver. Frank is senior adviseur en partner bij Wepublic.

 

Op zoek naar inspiratie?

Andere blogs of modellen die je wellicht interessant vindt:

Waardeer deze post:

(No Ratings Yet)